Skrydžiai oro balionu labai priklauso nuo oro sąlygų, Lietuvoje oro balionų sezonas yra nuo vėlyvo pavasario iki ankstyvo rudens. Apskritai skrydžiai karšto oro balionu nėra pritaikyti ribiniam ar blogam orui, todėl šiame straipsnyje daugiausia dėmesio skirsime būtent šiai orų kategorijai.
Prasti orai skrydžiams oro balionu
Karšto oro balionai neskraido lyjant lietui, esant rūkui, pučiant stipriam vėjui arba kai per karšta. Kartais visiems akivaizdu, kad oras tą dieną nėra tinkamas skristi (lyja lietus ar griaudėja perkūnija). Kitais atvejais dangus gali būti giedras, bet vis tiek nesaugus skristi. Pilotai, priimantys tokius sprendimus, puikiai išmano orus ir praleidžia daugybę laiko tapdami orų žinovais.
Kodėl kartais skrydžiai karšto oro balionu atšaukiami?
Pradėkime nuo ne tokių akivaizdžių priežasčių, dėl kurių skrydžiai oro balionu atšaukiami dėl oro sąlygų.
Vėjas
Skrydžio oro balionu metu yra trys momentai, kai vėjas tampa nepaprastai svarbus. Tai yra pakilimas, valdymas ir nusileidimas.
Karšto oro baliono pakilimas
Karšto oro balionus sunku paleisti pučiant didesniam nei 16 kilometrų per valandą vėjui arba esant vėjo gūsiams.
Nukreipimas į tinkamą nusileidimo vietą
Kadangi karšto oro balionai valdymui naudoja tik viršutinį ir apatinį vėjus, labai svarbu, kad vėjai aukštyje nebūtų per greiti ir eitų reikiama kryptimi.
Karšto oro baliono nusileidimas
Nusileidžiant karšto oro balionu visada svarbiausias veiksnys yra saugumas. Pilotai stengiasi leistis ten, kur nėra kliūčių, ūkinių gyvūnų ir tose vietose, kur yra pakankamai vietos nusileidimui. Leidžiantis esant didesniam nei 16 kilometrų per valandą, keleiviai turi būti papildomai apmokyti.
Karšto oro balionai niekada neskraido per audras
Jokie orlaiviai neskraido viduryje audros su perkūnija. Paprastai karšto oro balionų pilotai neskraido arčiau kaip 160 km nuo perkūnijos.
Jei per karšta, skristi negalima
Jei lauke per karšta, skristi oro balionu yra sunku. Žmonės dažnai mūsų klausia, ar būna šalta, kai pakylame karšto oro balionu į aukštį. Atsakymas – ne – įprastinė temperatūra kas 300 metrų sumažėja 3 laipsniais. Tačiau, kai lauke karšta, temperatūros kitimo greitis nėra pastovus. Be to, degikliai, kurie įkaitina balioną, prideda 10-15 laipsnių šilumos. Aukšta temperatūra taip pat gali sukelti vėjo gūsius, termiką ir neįprastas vėjo kryptis, kai karštas oras įtraukiamas į kitas oro mases danguje.
Ar gali karšto oro balionas skristi per lietų?
Nors orlaiviai gali skristi per lietų, karšto oro balionai paprastai per lietų neskraido. Lietus netinka karšto oro baliono audiniui, o lietingas oras nėra saugus skraidyti oro balionais.
Kodėl, be orų, atšaukiami skrydžiai karšto oro balionu?
Ar yra kitų priežasčių, dėl kurių atšaukiami skrydžiai? Taip. Keleivių, pilotų ir įgulos saugumas yra svarbiausias prioritetas. Oro balionų pilotai nėra superherojai. Jie kartais serga, būna išsekę, turi nuojautą, kad neturėtų skristi, arba jų gyvenime nutinka nenuspėjamų dalykų. Pasirinkimas startuoti tą dieną ar ne visada priklauso nuo konkretaus piloto.